Już jakiś czas temu naukowcy udowodnili jaką zależność wykazuje wpływ klimatyzacji na jakość i wydajność pracy dobre samopoczucie oraz komfort jaki mają pracownicy w biurze. Czystość i świeżość powietrza w biurze daje pracownikom poczucie przyjemności oraz rześkości. Niebagatelny wpływ ma jakość powietrza na stan zdrowia pracowników. Z tego powodu w pomieszczeniach biurowych montuje się systemy klimatyzacyjne. Czy zawsze jednak wywierają one jedynie pozytywny wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie? O tym dowiesz się z niniejszego artykułu.
Wentylacja, klimatyzacja w biurze, a zdrowie pracowników
Brak lub wadliwe działanie systemu wentylacji i klimatyzacji ma szkodliwy wpływ na pracowników. Potwierdzają to badania naukowe. Stworzono nawet pojęcie „Syndromu Chorego Budynku”. Określenie to stosuje się do budynków użyteczności publicznej, mieszkalnych lub handlowo-usługowych, w których pośród osób w nim przebywających zauważono przypadki złego samopoczucia, omdleń, bólu głowy, problemów z oddychaniem, ciągłych infekcji dróg oddechowych oraz alergii. Powodem takich zdarzeń był brak świeżego powietrza. W przypadku, gdy biuro posiada już zainstalowany układ urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych należy zadbać o to, by infrastruktura ta była regularnie poddawana przeglądom. Na rynku jest wiele firm oferujących usługi w tym zakresie. Przeglądy mają na celu podniesienie jakości powietrza wewnątrz pomieszczeń. Zabiegi jakim poddawana jest instalacja wentylacyjno-klimatyzacyjna to:
- Czyszczenie centrali wentylacyjnej;
- Czyszczenie oraz odkażanie chłodnicy powietrza;
- Wymiana filtrów powietrza;
- Czyszczenie filtra oraz lameli w jednostce wewnętrznej (klimatyzator).
Czynności te są ważne i niezbędne, ponieważ w zakamarkach przewodów instalacji klimatyzacyjno-wentylacyjnej mogą przebywać i rozwijać się drobnoustroje, pleśnie i grzyby. Mają one negatywny wpływ na samopoczucie osób znajdujących się w pomieszczeniach. Mogą nawet powodować uczulenia. Sprawna instalacja powoduje, że nie trzeba wietrzyć pomieszczeń poprzez otwieranie okien. Dlatego regularne odgrzybianie klimatyzacji jest tak ważne.
Zalety sprawnej klimatyzacji
Jedną z wielu zalet istnienia klimatyzacji w urzędzie czy firmie jest komfort cieplny osób przebywających we wnętrzu. Zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura wpływają negatywnie na jakość pracy i samopoczucie. W przypadku zbyt dużego chłodu pracownicy mogą się często przeziębiać. Natomiast efektem zbyt wysokich temperatur może być spadek koncentracji wśród osób przebywających w pomieszczeniach. Taka sytuacja niekorzystnie oddziałuje na osoby mające problemy z układem krążenia.
Należy pamiętać o tym, że jeżeli pracodawca nie zapewnia właściwych warunków pracy to można go pociągnąć do odpowiedzialności. Organizacją, do której można się zwrócić w tej sprawie jest Państwowa Inspekcja Pracy (PIP). Po zgłoszeniu przeprowadzi ona kontrolę czynników szkodliwych. Jeżeli wynik takowej kontroli będzie negatywny może nałożyć na pracodawcę karę pieniężną lub nawet zamknąć miejsce pracy. Zatem warto wcześniej zapewnić pracownikom dogodne warunki pracy, by uniknąć nieprzyjemności. Regularny serwis klimatyzacji pomoże nam zapobiec tego typu problemom.
Podsumowanie
Klimatyzowane i wentylowane pomieszczenia zapewniają pracownikom komfort. Pracodawca musi jednak pamiętać o okresowych przeglądach klimatyzacji i wentylacji, by zapewnić zdrowe i czyste powietrze. Brak tych urządzeń również jest niewłaściwy i wpływa negatywnie na jakość i wydajność pracy pracowników. Na rynku jest dostępnych wiele firm oferujących usługi w zakresie montażu i serwisu instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej.